Kinga Głyk
SELECTED BASS PLAYERS 2024
I 2017 kom en knap 20-årig Kinga Glyk fra Polen og vakte sensation, som ingen jazzmusiker før hende. Det gjorde hun med en videoudgave af “Tears in Heaven” som på rekordtid fik astronomiske antal visninger på de sociale medier. Herefter gik det stærkt og hun var næsten på turné uafbrudt, hvor hun spillede små klubber, store festivaler og som gæstesolist med adskillige big bands. Turen kom dog aldrig til Danmark – før nu.
Der var praktisk talt intet programhæfte, der ikke har haft hende forsiden i Polen og Tyskland. Inden for meget kort tid rapporterede mange tv-stationer om Kinga. Magasiner ville have hendes historie, fagbladene var over hende, og på kort tid opnåede hun en enorm grad af berømmelse og anerkendelse. Hun gik fra at være en social medie-darling til en rigtig publikumsfavorit.
Den smukke unge Kinga Glyk kaster jazzen ind i en ny bane med sin forfriskende stil og med en koncentreret ungdommelig kraft. Og så holder hun i øvrigt stadig kontakten med sine fans på Facebook, Snapchat og Instagram, som hun bruger til at bringe unge mennesker tættere på hendes yndlingsmusik. Musik som rækker ud over musikindustriens banaliteter. Og selvom hendes start på en musikkarriere var meteorisk, kan man høre på Kingas spil, at hun hele sit liv – i skødet på en meget musikalsk familie – er blevet formet af musikken.
Kinga Glyk har annonceret udgivelsen af et nyt album “Real Life” som er på gaden 26. januar 2024. Det er hendes tredje studiealbum fra Warner Music og som opfølgning på “Feelings” fra 2019.
“Real Life” er ikke kun Glyks første album i over fire år, men også hendes mest slående til dato. Aldrig har signaturen været så indlysende som her. Albummet er indspillet sidste vinter på Leagues Estudi Vint i Catalonien, Spanien og med Grammy-vindende Nic Hard (Snarky Puppy, Charlie Hunter, Ute Lemper) som producer.
OM SELECTED BASS PLAYERS 2024
Bassister er oftest musikkens oversete stjerner. Det er sjældent dem, der fylder mest på scenen eller idolplakaten. Til gengæld fylder de meget i musikken. Det er nemlig bassisterne, som får det hele til at hænge sammen. Sådan har det været før barokken!
Så langt vil vi ikke skrue tiden tilbage – men blot tage et tilbageblik på tiden omkring 1960’erne hvor flere danske bassister satte sit præg på både dansk og international jazz. Ikke mindst “The great Dane with the never ending name” Niels-Henning Ørsted Pedersens (NHØP), kan tilskrives som fader for den udvikling.
NHØP satte med sin teknik ny standard for et basspil der nærmest syntes uopnåelig for andre. Han var et musikalsk geni, en virtuos i verdensklasse og ikke mindst et dansk varemærke på alle de hotte spillesteder verden over – endda udnævnt som Verdens Bedste Bassist i 1970’erne.
Danmark har de efterfølgende år fostret mange dygtige bassister, som ligeledes har høstet international anerkendelse og dermed har været medvirkende til, at der i udlandet fortsat holdes øje og ører med danske bassister.
Under Vinterjazz 2024 reserverer vi to uger i kalenderen, hvor der fokuseres på nogle af tidens mest interessante bassister, som på hver sin måde har raffinerer, udfordrer og udvikler ny standarder for fremtidens bassister.
Adam Ben Ezra (Israel)
Chris Minh Doky (Danmark)
Thomas Fonnesbæk (Danmark)
Kinga Glyk (Polen)
Lennart Ginman (Danmark)
Ida Nielsen (Danmark)