Café Biograf Spillested

Sladderspalten

Vi laver en fest

Tobaksgaarden har nu eksisteret som kulturhus i 15 år. Det vil vi gerne fejre med alle vores venner af huset, samarbejdspartnere, erhvervsmedlemmer, byrådsmedlemmer, frivillige medarbejdere, kulturhusets “beboere” og kulturelle foreninger
FREDAG 16. AUGUST KL. 16 – 23

Uformel hygge og forhåbentlig godt vejr skal danne rammen for denne dag. Vi hejser flaget, teltet og scenen og byder på fødselsdagskage, gourmet hotdogs, kolde fadøl og masser af god musik. Der er gratis adgang hele dagen og aftenen. Alle er velkomne. Ved ca. 18-tiden byder Cafe Tobaksgaarden på en skøn Grill-buffet til kr. 179. Bordbestilling vil være en god ide at gøre på 64 71 20 31 eller cafe@tobaksgaarden.dk

MUSIKKENS HUS
Det er ingen hemmelighed, at musikken fylder meget i Tobaksgaarden. Vestfynskoret, Assens Harmoniorkester og Assens Musikskole er alle institutioner som har ”boet” i Tobaksgaarden siden 2004. Dertil kommer vores tidligere husorkester, Tobaksgaarden Jazzband og nuværende New Organ Trio, som også har adresse på matriklen. Seneste initiativ er Musikcafeen, som afholdes sidste søndag i hver måned. Og så er der alle koncerterne – omkring 100 koncerter afholder Tobaksgaarden hvert år.

Så meget musik under samme tag er unikt. Heri skal man også finde forklaringen på baggrunden for dagens program, som netop byder på masser af musik. Det hele garneres i tidsrummet kl. 16-18 med musikskolens “oplevelsesdag”. I undervisningslokalerne står over 20 musikere klar til at give “smagsprøver” på musikskolens mange undervisningstilbud. Det hele indledes med en Street Parade, startende i Østergade – hvorefter festen sættes i gang i selve Tobaksgaarden.

FREDAGSLOGIK
Tobaksgaarden vil gerne have unge talentfulde musikere på scenen. Også denne fredag. Så hvad er mere logisk end at byde på lidt FREDAGSLOGIK ?
Vi taler her om tre unge gutter der skriver deres egen musik og skønne lommefilosofiske tekster. Trioen flirter med stort set alle genrer fra pop og rock til folk og rap. De er således svære at sætte i bås. At de er opvokset med så forskellige sangskrivere som Rasmus Nøhr, MC Einar, Martin Brygmann og Det Brune Punktum fornægter sig absolut ikke.

JEG ER STOR FAN
Således udtalte vores statsminister Mette Frederiksen sig om Bo Evers i et radioprogram: “Jeg er stor fan. Vi kan lige så godt få det på plads med det samme. Jeg kan godt li den lidt mærkelige kombination af noget meget enkelt og så i virkeligheden det helt modsatte” – sagde Mette Frederiksen på P4.

Statsministeren rammer plet: Bo Evers ER en charmerende poet og en publikumsdarling. Bo Evers´ underfundige rim og skæve tekster er forfriskende og en oplevelse i sig selv.

Bo Evers Band har formået at udfordre den dansksprogede musik, ved at kombinere det underfundige folk- og viseunivers med Django Reinhardts gypsy-swing, skiffle, soul, pop og punk! Det lykkedes ham ret godt og roserne vælter indover ham – fra stort set alle sider i branchen og i medierne.

“Bo Evers er ud over alle grænser sprudlende og spruttende med sine festsange til tilværelsens tvivlsomme, men dog så vitaminrige kalas. Som skidt fra en talentfuld spædekalv” (Kim Skotte, Politiken)

“Unikt. Fuldstændig et modstykke til alt moderne popmusik. Undtagelsen der bekræfter reglen. Det er det der rammer folk.” (Remee i Go Aften Danmark)

Også Dansk Sprognævn har udtalt sig begejstret om Bo Evers: “Bo Evers har en evne til at skabe sjove billeder og beskrive situationer med mange, mange gode og overraskende ord og udtryk. Hans billeder og hans måde at fortælle på er skøn.” (Sabine Kirchmeier Andersen, direktør)

EN VERDENSMESTER I TOBAKSGAARDEN
Aften afsluttes med et brag af en koncert med fire fantastiske musikere i en version 3.0 af Dreamcatcher. I front kan man opleve kun 25-årige Mathias Heise, der allerede har modtaget adskillige priser og anerkendelser:

– 2013 verdensmester i kromatisk jazz mundharpe ved World Hamonica Festival i Tyskland.
– 2014 blev han kåret som ”Årets nye jazzstjerne”
– 2016 modtager af Kronprinsparrets Stjernedryspris.
– 2017 modtager af Ben Webster Prisen, som den yngste prismodtager nogensinde.

På guitar kan man opleve Per Gade, som har spillet og turneret i det meste af verden med legendariske musikere som Billy Cobham, Randy Brecker, Victor Bailey og Joe Lavano.

Bassisten Peter Hansen som er stifter af DREAMCATCHER, har spillet med adskillige jazzkoryfæer – bl.a. Jørgen Emborg, Putte Wickmann og Arne Domnéus.

Rasmus Lund er en særdeles efterspurgt og travl trommeslager. Hans alsidighed gør, at man kan høre ham i stilistisk meget forskelige sammenhænge som Nikolaj Bentzon Brotherhood, Veronica Mortensen og Karen Mukupa – bare for at nævne nogle få…

PROGRAM

16:00 STREET PARADE
17:00 FREDAGSLOGIK
18:30 BO EVERS BAND
21:00 DREAMCATCHER 3.0

Med forbehold for justeringer og overraskelser…

Niclas Knudsens syngende Alterego

Interview med Niclas Knudsens om ”Alt er Ego”

Tobaksgaarden fangede, i vores ydmyge mening, en af Danmarks mest innovative guitarister, Niclas Knudsen, til en snak om konstellationen ”Alt er Ego”, hvor Niclas Knudsen som noget helt nyt har begivet sig ud i sang og dansksproget sangskrivning, der kan opleves på Tobaksgaarden d. 11. maj kl 21.00.

 

Tidligere har du indgået i sammenhænge, hvor der har været meget fokus på instrumentalmusikken; bl.a. ”Ibrahim Electric”, arbejdet med jazzen i diverse konstellationer, ”Radio Timbuktu” og ”Guitar Inferno”. Hvor kommer ideen fra med pludselig at begynde at synge og skrive sangtekster?

– Først og fremmest har jeg altid godt kunne lide vokalmusik, så det er ikke sådan, at jeg har fornægtet vokalmusik og derfor spillet instrumentalmusik. Instrumentalmusikken er simpelthen bare der, hvor jeg er havnet; men jeg har altid sideløbende hørt en masse vokalmusik – bl.a. har jeg altid være glad for the Beatles, som var en af de største inspirationskilder for mig, da jeg var dreng, og en af årsagerne til, at jeg begyndte at spille musik.

– Og så har det altid været en drøm at kaste mig ud at skrive sange, men jeg har ikke rigtig turde. Og så har jeg altid tænkt, at det ville tage for meget tid fra de andre projekter, som jeg har arbejdet med. Fornylig har jeg dog haft lidt mere tid, hvorfor jeg ville prøve at give det et skud. Det viste sig så, da jeg kom i gang med projektet, at det var en sjov og spændende proces, som åbnede for en helt ny verden. Jeg har spillet guitar siden jeg var 13 år gammel, men pludselig at skulle arbejde med sangskrivning var et nyt indblik i musikkens verden, da jeg pludselig begyndte at interessere mig for tekster og vokal på en helt ny måde.

At arbejde med sang og sangtekster er selvfølgelig et andet udtryk end at arbejde med musikken som ren form. Hvor kommer inspirationen fra til sangteksterne – er der nogen sangere eller forfattere, som du har skelet til, eller som har en særlig betydning for dig?

Jeg spillede i nogen år med Rasmus Nøhr og med bandet ”Vildnis”, og jeg har altid beundret de sangtekster, som Vildnis forfatter. Vildnis har ligeledes været en god sparringspartner, der både har inspireret og hjulpet mig i arbejdet med ”Alt er ego”.

Du nævner, at arbejdet med sang og sangskrivning er et nyt område. Er det den betydning, som dobbelt-betydning af titlen ”Alt er ego”, eller ”Alterego”, dækker over?

Ja, det er for at advare og forberede publikum på, at det er lidt en anden version, af ham her Niclas Knudsen, end de er vant til. Dog er det vigtig for mig at gøre det klart, at musikken stadig er meget guitar-båret, og der er mange instrumentale passager i numrene. Så man bliver ikke skuffet, hvis man kommer for at høre mit guitarspil.

Tidligere har du jo været ude i stort set samtlige afkroge af det musikalske verdenskort: jazz, rock, funk, verdensmusik, surf, indiske ragaer og afrobeat. Hvor befinder ”Alt er ego” sig rent musikalsk – er der nogen fremtrædende eller tydelige genremæssige inspirationskilder?

Jeg har ladet musikken skyde i alle retninger, så i den forstand er der ikke nogen specifik genre eller stil, der er dominerende. ”Alt er ego” indeholder stadig en del afrobeat, men mindst ligeså meget blues, visetradition og alt muligt andet.

– Hvis jeg skal beskrive min musik, så er det i almenhed er sammenblanding af genre og inspirationer – en god gryderet, med alt det bedste, jeg godt kan lide; og det er ikke engang et bevidst valg, det er blot sådan min musik oftest tager form, da jeg har svært ved at begrænse mig til én stil. Andre har beskrevet ”Alt er ego” som sådan lidt 70’er-agtigt, da der godt kan være lange instrumental-passager i numrene.

Hvad er det for en koncert, som publikum kan forvente: er det en aften, hvor publikum skal have danseskoene på, eller er vi mere over i det reflekterende hjørne, hvor man sidder og bearbejder musikken med et glas vin?

– ”Alt er ego” er lidt en blanding af det hele, men jeg prøver altid at bygge en koncert op, så den ender en smule festligt. Men jeg kan godt afsløre, at der har været ”Alt er ego” koncerter, som har været meget festlige og er endt i fællessang med publikum.

Har du en sidste bemærkning på falderebet, eller et budskab, som du gerne vil dele med det assenesiske publikum?

– Kom glad, det skal nok blive rigtig sjovt og en fest-bragende aften på Tobaksgaarden d. 11. maj kl. 21.00. Vi glæder os til se jer.

 

Læs mere om koncerten og køb billetter:
https://tobaksgaarden.dk/k/niclas-knudsen-alt-er-ego/

Sun Day Karma

Med Højskolesangbogen i Japan

Sun Day Karma er for nylig vendt hjem fra en turne i Japan, hvor bandet har været med til at udbrede kendskabet til nordisk folkemusik, samt skabe opmærksomhed omkring den danske højskolebevægelse, bl.a. ved at introducere det japanske publikum til Sun Day Karmas fortolkninger af sange fra Højskolesangbogen. Vibeke Beckett, der har været en fast bestanddel af Sun Day Karma siden begyndelsen, lagde vejen forbi Tobaksgaarden til en lille snak omkring højskolesangene, Japan og koncerten med Sun Day Karma d. 16. maj kl. 20.00 på Tobaksgaarden i Assens. 

En lille ting, som har undret mig er, at bandet tidligere var omtalt som ”Sunday Karma” (Søndag Karma), hvorimod, at I nu bruger navnet ”Sun Day Karma” (Sol Dag Karma). Kan du forklare, hvilke forskelle de to navne dækker over?

– Det kan jeg godt forstå, at I har undret jer over. Vi skiftede navnet ud, da vi stod foran vores turne i Japan. Da jeg en morgen fra mit soveværelse så en blodrød sol stige op af havet, slog det mig, at vi burde skifte navnet, da vi var på vej til solens land. Jeg sendte forslaget til vores japanske koordinator, som blev meget begejstret, hvorfor vi valgte at bruge ”Sun Day Karma” fremadrettet.

Hvordan med band-sammensætningen og musikken? Er det den samme besætning i det nye Sun Day Karma, som i Sunday Karma, og spiller i stadig den samme musik?

– I det gamle Sunday Karma spillede vi egne numre med engelske tekster, og musikken var mere indie og rock. Jeg havde lyst til at arbejde mere med danske tekster, folkemusik og Højskolesangbogen, som var svært at forene med den musik, som vi spillede i det gamle Sunday Karma. Så i det gamle Sunday Karma blev vi i fuld forståelse enige om at skilles, og jeg beholdt navnet Sunday Karma.

– Da hensigten med det nye Sun Day Karma var at spille mere folkemusik, var det naturligt at finde en ny besætning af musikere. Så det nye Sun Day Karma består af et nyt hold af musikere, hvor der er fokus på det nordiske og folkemusikken.  Samlet, består den nye besætning af Perry Stenbäck (guitar og nyckelharpa), Christine Dueholm (trommer og perkussion), Robert Dueholm Stenbäck (bas), Rasmus Skovgaard (guitar, lap-steel og mandolin) og Vibeke Beckett (guitar).

Du nævnte kort, at I har arbejdet med sange fra Højskolesangbogen; kan du fortælle lidt om jeres proces med højskolesangene, hvordan I arbejder med sangene?

– Vi forsøger at gøre dem til vores egne. Vi prøver at bygge sangene op lidt anderledes, bl.a. ved at modulere melodien og ligge kor på sangene. Men vi ændrer selvfølgelig ikke selve sangen eller teksten, men prøver derimod at lægge vores eget tryk på sangen, når vi fortolker den.

Eksempelvis har vi i forbindelse med den japanske turne kombineret dele af ”Solen er så rød, mor” med den japanske folkemelodi ”Sakura” i en slags medley, hvor vi starter med at spille ”Sakura”, som så bliver koblet over i ”Solen er så Rød, mor”.

Hvad byder fremtiden på? Er der nogen fremtidige turne-planer, pladeudgivelser, eller lignende i horisonten?

– Der ligger nu et projekt, hvor vi er blevet inviteret til at komme og spille på den danske ambassade i Indien. Yderligere har vi planer om at tage tilbage til Japan i samarbejde med danske virksomheder, hvor vi kan fremvise et udsnit af dansk og nordisk musikkultur. Ligeledes håber vi, at vi får muligheden for at spille i Japan igen i forbindelse med den spirende japanske højskolebevægelse, som netop er en af årsagerne til, at vi var i Japan på den første turne. Vi havde en dokumentarist med på Japan-turneen, som er ved at lave en dokumentarfilm omkring højskolebevægelsen i Japan, og hvordan højskole-traditionen blev bragt til Japan af en meget ivrig og engageret japaner efter hans eget ophold på en dansk højskole. Når filmen er færdig, tager Sun Day Karma med ud til filmforevisningerne og spiller den musik, som vi skabte til den japanske turne, samt fortæller om hele projektet og oplevelserne.

Lige på falderebet: har du en lille hilsen eller besked til det assenesiske publikum? 

Vi glæder os rigtig meget til at komme og spille for jer, og vi kommer med åbne arme og dugfriske sange fra det store udland, som bliver fantastiske at fremføre på Tobaksgaarden.

Læs mere om koncerten med Sun Day Karma og bestil billetter:
https://tobaksgaarden.dk/k/sun-day-karma/

Gensyn med Nikolaj og Piloterne

Tobaksgaarden var så heldige at fange Nikolaj til et lille interview omkring greatest hits jubilæumskoncerten, som Nikolaj og Piloterne spiller på Tobaksgaarden d. 12. april kl. 21.00.

TG:
Hej Nikolaj – Tak for, at du tager dig tiden til at snakke med Tobaksgaarden. Du var sidst i Assens for tre år siden i 2016; hvordan går det, og hvad er der sket siden 2016 – alt vel, alt godt?

NIKOLAJ:
Alt er vel og alt er godt. Jeg er i gang med at skrive min autobiografi, som har fyldt rigtig meget. Ellers har jeg brugt meget tid på at øve med bandet op til vores jubilæumskoncerter.

TG:
Greatest Hits Jubilæumskoncert – hvad dækker det over?

NIKOLAJ:
Det dækker over, at vi spiller nogle genkendelige numre, som folk kender. Samtidig prøver vi at spille nogle numre, som vi normalt ikke plejer at spille live. Ligeledes har vi øvet os på at få nogle af de ting med fra numrene, som vi tidligere ikke har spillet live, bl.a. forskellige guitar-riffs. Så vi har smidt ekstra kul på musikken og øget genkendeligheden af de numre, som publikum kender fra deres ungdom.

TG:
Dit band Piloterne; er det den samme besætning som altid?

NIKOLAJ:
Vi har faktisk reduceret bandet fra 5 til 4 medlemmer, som betyder, at vi under vores jubilæumskoncerter har parkeret keyboardet i Valby. Det har resulteret i, at musikken er blevet lidt mere stram og enkel i lyden, og ja, lidt mere direkte.

TG:
Er der noget, som du specielt husker Assens og Tobaksgaarden for, fra den sidste koncert i 2016?

NIKOLAJ:
Publikummet er skønne, og der er en hyggelig og god stemning på Tobaksgaarden. Koncertlyden, scenen og lyset i salen er ligeledes altid rigtig godt – og så har I god forplejning i jeres cafe.

TG:
Jeg kan forstå, at det er helt naturligt for dig at tage lidt pauser i musiklivet; jeg læste, at du efter udgivelsen af albummet Valby Town (2010) havde været ude at blaffe. Er det en del af din kreative proces at tage pauser fra musikken og lave noget helt andet?

NIKOLAJ:
Både og. På sin vis havde jeg egentlig bare mest brug for en pause fra musikken, og havde brug for ro og for at genfinde pusten. Og så blaffede jeg lidt rundt; det har jeg gjort lige siden min ungdom, da jeg godt kan lide at være ”on the road”. Min bog, som jeg skriver på nu, tager afsæt i den pause, eller nedtur, som jeg havde efter 2010. Det er tit, at det er den slags historier, hvor der er lidt drama og konflikt, som er mest interessant både at skrive og læse om.

TG:
Er der ny musik, eller nye numre, på vej fra Nikolaj og Piloterne?

Min bog har fyldt rigtig meget, men lige nu arbejder jeg på nyt [musikalsk] materiale. Der er sket noget med min kreative proces i den lange pause, jeg har holdt – specielt sammenlignet med, hvordan jeg plejede at lave musik. Nu skriver jeg ét nummer ad gangen, hvorimod tidligere kunne jeg jonglere med flere numre samtidigt. Men her for tiden er jeg faktisk i studiet, hvor jeg er ved at indspille et super fedt nummer, som jeg håber, vil blive taget godt imod, når jeg er færdig med det.

TG:
Noget du gerne vil sige til det Assenesiske publikum før koncerten?

NIKOLAJ:
Vi er mindst lige så glade for at se dem, som de forhåbentlig er for at se os. Det er 30-års jubilæum, og vi har ikke tænkt os at holde op. Så publikum kan godt forvente at komme til både 40, 50 og 60-års jubilæerne, hvis de har lyst. Vi ses på Tobaksgaarden i Assens.

Fra folk-musik over Melodi Grand Prix til vintage-pop
Interview med Emmelie de Forest

Emmelie de Forest lagde d. 20. marts vejen forbi Tobaksgaardens cafe til en snak omkring musik og sangskrivning, og selvfølgelig koncerten på Tobaksgaarden d. 4. maj kl. 20.

Tobaksgaarden:
Du har beskæftiget dig med både meget store produktioner og mindre akustiske sets – og musikalsk bevæget dig fra folk-musik over melodi-grandprix til vintage pop. Kan du fortælle lidt om den nye lyd, som du har arbejdet med på den seneste udgivelse, og hvordan den er opstået?

EDF:
Jeg startede med at tage ud og spille da jeg var 14 år med en skotsk musiker fra Glasgow, Fraser Neil, og det var overvejende folk-musik. Da muligheden for at optræde med nummeret Only teardrops opstod, opfattede jeg det som en forlængelse af det, jeg havde lavet før, hvor der var en rød tråd fra folk-musikken til det keltiske, til trommerne og fløjterne, som blev brugt på Only teardrops.

Mini-albummet, History (fra 2018), som jeg udgav sidste år stikker i mange retninger. Den første single Sanctuary mindede mere om den musik, som jeg havde lavet tidligere, hvorimod den anden single, History, have en masse 80’er elementer, en ”off” rytme og flere elektroniske komponenter, så på den måde er History et meget blandet album. Det kan være, at mit næste album har en mere gennemgående rød tråd, men det er meget forskelligt, hvad der inspirere mig; så jeg har altid godt musikalsk kunne lide at gå i mange forskellige retninger.

Tobaksgaarden:
Hvad kan publikum forvente at opleve til koncerten på Tobaksgaarden? Det er meget tydeligt, at du i din sangskrivning og musik trækker på meget forskellige inspirationer – bliver det vintage-pop’en eller folk-musikken, som kommer til at være i fokus under koncerten i Assens?

EDF:
Det er altid meget anderledes at spille musik live, og det lyder altid anderledes end når det bliver optaget i et studie, hvorfor man bliver nød til at træffe andre musikalske valg, da man aldrig rigtig kan få live-musik til at lyde som optagelser.

Til koncerten i Assens spiller jeg både en masse af mine gamle sange, en god del af mine nye sange, samt et par cover-sange, som jeg plejer at synge – bl.a. sange af Nat King Cole og Bruce Springsteen. Jeg har tidligere brugt et meget folk-musik inspireret band når jeg har optrådt, med blandt andet mandolin og slideguitar, men på denne tur har jeg både elektriske instrumenter, som elguitar og elbas, og akustiske instrumenter med – så i den forstand bliver det ret blandet.

Tobaksgaarden:
Du nævnte før, at en del af dit live-set inkluderer cover-numre; og jeg har hørt optagelser af, at du cover alt fra Nat King Cole til Nirvana. Kan du kommer med et par eksempler, og måske fortælle lidt om, hvad du går efter ved et stykke musik, som du gerne vil lave et cover af?

EDF:
Jeg startede med at synge cover-sange, da jeg var lille. Nirvana har altid været mit yndlingsband siden jeg var 11 år gammel, så da jeg lavede coveret af Smells like teen spirit havde jeg et helt ”fan-girl moment”. Jeg ved ikke helt hvad det er, men der er nogen sange, bl.a. de ”Bruce Springsteen” og ”Bat For Lashes” sange, som jeg har coveret, der bare føles helt rigtig når jeg synger dem. Så det betyder meget, at sangene føles naturlige og dejlige at synge; men selvfølgelig også at melodien rører mig og at teksterne er gode.

Tobaksgaarden:
Jeg kan forstå, at dit album History er finansieret via crowdfunding.
Har Crowdfunding tilladt dig at være mere kompromisløs ift. sangskrivning og produktion? Kan du komme med et par eksempler på, hvilke musikalske muligheder, crowdfunding har givet dig?

EDF:
Jeg har selv fået lov at bestemme alt 100% selv: lige fra produktionen af sangene, til hvilke sange der skulle med albummet. Crowdfundingen har samtidig givet mig mulighed for at få en masse feedback fra mine fans, der har været med til at finansiere albummet. Men det har selvfølgelig også været nervepirrende, da jeg skulle stå for det økonomiske selv, og nå at samle pengene sammen indenfor en kort periode (som man skal med crowdfunding). Men jeg nåede at få finansieret 90.000 kroner via crowsfundingen, som er gået til alt lige fra produktion, miksning af musikken, musikvideoer, marketing, osv.

Tobaksgaarden:
Du er musikalsk meget alsidig; hvad kommer fremtiden til at byde på rent musikalsk?

EDF:
Jeg har er gået i gang med at skrive meget musik igen. De sidste tre år har jeg været selvstændig, så der har været meget kontorarbejde i forhold til at booke en tur, promovering og lignende, som har betydet, at jeg har haft mindre tid til de kreative processer. Men de sidste par måneder har jeg skrevet en masse sange, som jeg stadig arbejder med. Men det er ikke altid sådan, at det er de første sange jeg skriver, som er de bedste; derfor kan det sagtens være, at jeg i løbet af de næste par måneder skriver et par numre, som bliver definerende for hele pladen. Så det er lidt svært at give et endeligt bud på, da jeg lige nu er midt i den proces – og det er rigtig spændende.

Min plan er at skrive frem til sommeren 2019, og så håber jeg, at det vil være muligt at udsende en ny single i efteråret 2019, eller måske et album i starten af 2020 – men det afhænger meget af hele processen, da det tager lang tid at lave selve musikken, efterfølgende at skulle promovere og lave aftaler med streaming-tjenester, osv.

Tobaksgaarden:
Har det haft nogen indflydelse eller betydning for din musik og sangskrivning, at du er fra provinsen?

EDF:
Ja, jeg er vokset op i Mariager. Måske, nu når jeg tænker over det; naturen har altid fyldt meget for mig, specielt i de første sange, som jeg skrev. Jeg elsker København, og alle de muligheder der er i København, når man laver musik, men jeg kunne ikke forestille mig et bedre sted at vokse op end i provinsen i en by som Mariager, hvor der er skov, strand, fjord, og hvor jeg kunne have dyr. Hvis jeg var vokset op i København, så havde jeg slet ikke haft den samme ungdom; samtidig var jeg heldig at gå på en god friskole i en landsby, hvor der var meget fokus på musik og teater, som har været afgørende for at kultivere min musikalske interesse. Så min opvækst i provinsen har betydet rigtig meget for mig og min karriere.

Tobaksgaarden:
Tak fordi du ville tage dig tiden til at besvare alle vores spørgsmål. Og vi glæder os selvfølgelig rigtig meget til at høre koncerten d. 4. maj.

EDF:
Både mit band og jeg glæder os rigtig meget til koncerten, og det er rigtig dejligt at være her i Assens. Det er første gang, at jeg optræder i Assens, og jeg føler mig allerede hjemme med de gamle huse og brostenene; så jeg er overbevist om, at det bliver en fremragende koncert d. 4. maj på Tobaksgaarden.

Emmelie de Forest:

  • Født i 1993 og opvokset i Mariager
  • Startede med at synge og optræde som 8-årig
  • Var på sin første tourné som 14-årig med folk artisten Fraser Neill.
  • 170 millioner så Emmelie de Forest vinde ESC i 2013 med Only Teardrops.
  • Only Teardrops gik #1 i 12 europæiske lande.
  • Hun er en anerkendt sangskriver som har skrevet over 80 sange til sig selv og andre artister. Hun skrev bl.a. den officielle #JoinUs sang ”Rainmaker” til ESC 2014.

BISSE GLÆDER SIG TIL AT BESØGE ASSENS FOR TREDJE GANG
INTERVIEW MED BISSE

Af RK den 6. marts, 2019

Tobaksgaarden var så heldig, at BISSE, der spiller en solo-koncert på Tobaksgaarden d. 25. april, havde tid til et lille in-transit telefoninterview mens han var på vej til Van Goghs gravsted i Paris, hvor der var mulighed for at stille lidt spørgsmål til den kommende solo-koncert på Tobaksgaarden:

RK:
Hej Bisse, og tak for, at du gider tage dig tiden til at svare på lidt forskellige spørgsmål omkring din musik og solokoncerten på Tobaksgaarden.

Noget af det som vi er rigtig interesserede i at høre lidt om er, hvordan en solo-koncert med Bisse løber af sig? De tidligere albums har haft en meget fyldig instrumentering, hvor der bl.a. har været anvendt dobbelt trommesæt, samt stryger og horn sammen med Copenhagen Phil. Hvordan løber en solo-koncert af sig med Bisse, og hvad kan publikum forvente?

BISSE:
Tak fordi jeg måtte komme, og jeg glæder mig rigtig meget til at komme og spille mine sange solo, og det bliver på den måde en koncert med mere intime rammer. I den forbindelse glæder jeg mig til at komme og spille på jeres klaver, da jeg har valgt at kalde min solo-koncert for en ”klaver-koncert”.

RK:
Hvilken sammensætningen af sange spiller du til en solo-koncert?
Du har senest udgivet albummet Tanmaurk – kommer koncerten primært til at bestå af numre fra det album, eller bliver det et sammendrag af hele danmarkstrilogien, eller bliver det numre, som er udvalgt efter at passe godt til solo-formatet?

BISSE:
Det bliver overvejende et udpluk af det bedste, og så håber jeg også, at jeg får mulighed for at spille lidt helt nye sange, så det bliver en blandet landhandel.

Udover det, så glæder jeg mig til at spille for jer i Assens igen. Da vi spillede for jer i 2018, var det et meget kærligt publikum: folk var virkelig søde, det var en meget åben koncert, og en af de bedste aftener på touren i 2018. Jeg glæder mig til at komme tilbage, og jeg håber, at nogen af dem, der var med til den sidste koncert, også kommer til koncerten [i april] og har lyst til at opleve mine sange i en mere nedbarberet ramme.

RK:
Noget af det, som i særdeleshed har fascineret os her på Tobaksgaarden, er dit arbejde med danske sangtekster. Det sidste album, Tanmaurk, trak delvist på Saxo Grammaticus’ Gesta Danorum [Saxos Danmarkshistorie]; er der nogen andre forfattere eller sangskrivere, som du i nyere tid i har ladet dig inspirere af, eller trækker på?

BISSE:
Jeg læser generelt meget, og nok faktisk lige så meget som jeg lytter til musik. Generelt er jeg lidt i tvivl om, hvad jeg egentlig skal kalde mig selv – men sangskriver eller kronikør er nok det, som kommer tættest på, på trods af, at jeg aldrig rigtig har brudt mig om at skrive egentlige digte eller bøger.

Magien opstår for mig, når jeg skriver til musik. Og så har jeg altid været forelsket i sangskrivertraditionen, bl.a. CV Jørgensen, Nick Cave og Bob Dylan. Jeg er fascineret af, at man kan fremtrylle en tilsyneladende uendelig verden på 5-10 minutter med musik og ord. Jeg tænker, at både de store komponister, som Nørgaard og Holmgreen, og de store forfattere, som Inger Christensen og Johannes V. Jensen, har været disponeret for at arbejde isoleret med enten ord eller musik. Sangskrivningen er anderledes, da den binder både ord og musik sammen i et drama, der stadig har musikkens vildskab. Men som sangskriver man kan godt føle sig som en bastard, et uægte barn, mellem forfatteren og komponisten.

Men for mit eget vedkommende føler jeg mig mere som musiker end forfatter, da det altid er musikken som får det endelige ord. Musikken er en underliggende strøm i mine værker, og så skal ordene nok følge med af sig selv.

RK:
Hvad er dit forhold til provinsen? Ofte er provinsen ikke så vel-repræsenteret i kunsten, ellers bliver provinsen ofte brugt negativt. I dine værker synes jeg dog, at provinsen ofte sniger sig ind i teksterne på en positiv måde; hvad finder du interessant ved provinsen rent kunstnerisk/æstetisk?

BISSE:
Jeg kommer selv fra provinsen, som jeg har en stor forkærlighed for; så provinsen er min hjemstavn, hvorfor det er vigtigt for mig at skrive om provinsen. En af fordelene ved at synge på sit modersmål er, at man kan inkorporere steder og stednavne i teksten; det bliver nærmest en kulinarisk oplevelse at smage på sproget og de vidunderlige lokalnavne. For eksempel nævner jeg i sangen Denamearca forskellige stednavne, bl.a. Frankri fra Vestfyn, som jeg synes er et fantastisk stednavn. Selve sangen var inspireret af Kong Ottars rejse [fra Hålogaland til Hedeby i ca. år 890], og i Denamearca prøver jeg at forestille mig, hvordan en sådan rejse gennem Danmark oplevelsesmæssigt måtte have taget sig ud, hvilket jeg har blandet med nutidige stednavne.

RK:
Er der et sidste ord, som du genre vil have med på vejen?

BISSE:
Jeg glæder mig til at sætte fut i den gamle Tobaksgaard, og jeg glæder mig rigtig meget til at komme tilbage og spille en klaverkoncert for jer, der dukker op. Vi ses til foråret.

BISSE KAN OPLEVES PÅ TOBAKSGAARDEN 13. SEPTEMBER – KØB BILLET HER!