Café Biograf Spillested

Kunst & Udstilling

Leif Sylvester

2. marts – 2. april

Det er en stor glæde, at vi i forbindelse med Leif Sylvesters koncert på Tobaksgaarden lørdag 25. marts, kan slå udstillingsdørene op og vise en anden side af denne musisk begavede kunstner. Leif Sylvester har sit helt særegne univers, som man vil kunne opleve på denne udstilling af hans fantastiske malerier og skulpturer.

Leif Sylvester debuterede sidst i 1960’erne, da han på kunstnernes efterårsudstilling blev dybt skuffet over lanceringen af den etablerede kunst. Det samme var Erik Clausen, og sammen begyndte de at udstille på gaderne og efterhånden også at optræde med samfundssatirisk gøgl.

Sylvester blev ved at lave billedkunst, men samtidig blev han mere involveret i teater og musik. Clausen & Petersen lavede en række plader og Sylvester dannede bandet Sylvester og Svalerne, som også udgav flere plader. Han lever i dag af at sin kunst, men medvirker en sjælden gang imellem i film.

Blandt hans udsmykninger i det offentlige rum er bronze-skulpturen “Det var det” (2002) på Sylvester-Petersens familiegravsted på Assistens Kirkegård i København.

Fernisering finder sted torsdag den 2. marts kl. 14-17.
Udstillingen kan herefter ses frem til søndag den 2. april.

Torsdage + fredage kl. 13-17
Lørdage + søndage kl. 11 – 15

Mandag-onsdag kun efter aftale.

Galleri Python

Beate Bendel & Poul R. Weile

Når Stilheden er forbi, sænker Roen sig

7. april – 23. april

Til kunstdagen i Assens d. 7. april viser Beate Bendel og Poul R. Weile en sammenhængende installation af forskellige arbejder under fællestitlen “Når Stilheden er forbi, sænker Roen sig”. Der bliver udstillet værker fra tegning over maleri til installation og video, opbygget som et dekonstrueret “zuhause”.

Værkbeskrivelse

“Køkkenet” er en video med titlen “Cucumber Sandwich”, der bliver projiceret på et stort lærred. Den viser en skotsk kunstner, der laver en traditionel, britisk agurkesandwich. I baggrunden spilles afrikansk musik.
“Soveværelset” er en videoinstallation, kunstnerne viste i Beijing i sommeren 2016. Den hedder “Who Decide Who You Hate?”. Installationen opfordrer publikum til at tage plads i den opstillede seng og tage selfies, der kan uploades til facebook-siden “Who Decide Who You Hate?”.  Selve installationen er en parafrase over Yoko Ono og John Lennons “Bed-In” fra 1969.
“Stuen” er en keramik-installation, der hedder “Aleppo”. Installationen er bygget op af skårede og hele keramiske brugsgenstande.    
“Børneværelset” rummer installationen “Bim Jam”, som blev skabt i forbindelse med Berlin Art Week 2016. Den består af en tegning lavet af flygtningebørn, der ankom til Berlin i sommeren 2015, samt batteridrevet legetøj.
På væggene, som en slags “vinduer”, vises der forskellige fotos, tegninger og malerier, der alle forholder sig til landskab og natur.   

Kunstnere fra Fyn og Berlin

Beate Bendel er født i 1954 i Østberlin. Hun er keramiker og maler og har taget afgangseksamen hos den kendte tyske keramiker Hedvig Bollhagen. I 37 år har hun drevet sit eget keramikatelier, både før og efter Murens fald. Beate Bendel har altid arbejdet med en koloristisk og ekspressiv malestil i sin keramik, og det har naturligt ført hende videre til maleri på lærred, hvor hun især blev inspireret på et tre måneders arbejdsophold i Canada i 2004.   

Poul R. Weile er født i Nyborg i 1954 og uddannet på det fynske kunstakademi med afgang i 1984. Selvom han er uddannet billedhugger, har han i alle år arbejdet som interdisciplinær samtidskunstner, altid med nærhed, sansning og mellemmenneskelige dimensioner som fundament. Poul R. Weile er repræsenteret på flere forskellige museer og har mange skulpturer stående i offentligt rum. Hans arbejde er præget af en antiautoritær og umiddelbar tilgang til kunsten.  

Performance og fællesudstillinger

De to kunstnere mødtes i 2011 i Berlin og har siden udviklet et tæt samarbejde omkring performance og fælles udstillinger. De har sammen rejst i Europa og Asien og deltaget i flere performance-festivaler. Deres performances tager udgangspunkt i 1920ernes Dada og Fluxus-bevægelsen i 1960erne og sætter simple dagligdags handlinger ind i en social og filosofisk kontekst.